HARJOITUKSIA
Yksi yhteisöpedagogin tehtävistä on kerätä koko opintojen ajan itselleen ylös hyviä ja tärkeitä harjoituksia "YP-reppuun". Näitä harjoituksia voi käyttää esim. työharjoitteluissa, vapaaehtoistyössä tai tulevissa työpaikoissa valmistumisen jälkeen. Olen koonnut tälle sivulle erilaisia hyviä harjoituksia, joita voi toteuttaa lähiopetuksena tai verkossa. Erilaisia harjoitteita löytyy myös netistä, usein ilmaiseksi.
Reflektointiharjoitus
- Unelmapäiväni olisi sellainen, että...
- Raivostun aina, kun...
- Rakastan sitä hetkeä, kun...
- Haluan olla...
Kuvitelmahahmo
- Osallistujat valitsevat ulkoa tai lähiympäristöstään esineen.
- Esineelle keksitään omistaja ja kuvaillaan millainen hän on.
- Pareissa puhutaan muutamin fraasein hahmon asemasta.
- Esitetään dialogi muille.
- Näytetään esine/asia tai kuva siitä muille.
Olenko ainoa?
- Henkilö esittää itseään koskevan väittämän. Väittämän on tarkoitus olla sellainen, johon kukaan muu ei samaistu.
- Esimerkiksi: "Olenko ainoa, joka on käynyt Andorrassa?"
- Jos joku samaistuu väittämään, voi hän esim. nostaa käden tai nousta seisomaan.
- Väittämiä esitetään niin kauan, että löytyy sellainen väittämä, johon kukaan muu ei samaistu.
Fiilisjana
- Käydään läpi aiheesta syntyneitä tuntemuksia.
- Kuvataan yhdellä sanalla omaa fiilistä.
- Voidaan käydä syitä fiilikseen läpi, tai ei.
- Voidaan toteuttaa myös menemällä jonoon, jossa toinen pää on hyvä fiilis, keskellä neutraali ja lopussa ei hyvä fiilis.
Hedelmäsalaatti
- Osallistujat istuvat tuoleilla piirissä ja yksi menee piirin keskelle. Keskellä oleva sanoo jonkun asian, jonka hän on oppinut kurssin aikana tai josta hän pitää.
- Ne, jotka ovat oppineet saman asian tai pitävät samasta asiasta nousevat ylös ja vaihtavat paikkaa keskenään.
- Keskellä oleva yrittää päästä yhdelle tyhjälle tuolille istumaan. Nyt keskelle jäänyt puolestaan sanoo asian, jonka hän on oppinut ja näin leikki jatkuu.
- Jos huudetaan "hedelmäsalaatti" kaikki vaihtavat paikkaa keskenään.
- Vierekkäin istuvat eivät saa vaihtaa paikkoja keskenään.
- Voidaan myös toteuttaa niin, että keskellä oleva henkilö kertoo jonkin asian, josta hän pitää.
Parihaastattelu
- Ryhmäläiset jaetaan pareihin.
- Paria haastatellaan ja kerrotaan 3 asiaa hänestä ryhmälle.
- Harjoituksen tavoitteena oppia tuntemaan ryhmäläiset, painamaan mieleen parin kertomat asiat ja esiintymistaitojen harjoitteleminen.
Draama
- Oppilaat jaetaan 3-4 hengen pienryhmiin.
- Käytetty päihdekasvatuksessa ja ongelmatilanteiden käsittelemisessä.
- Esitetään draamaesitys aiheesta.
- Muista purku! Jokaisen esityksen jälkeen pohditaan ja keskustellaan millaiseen ratkaisuun ryhmä oli päätynyt ja olisiko olemassa muita hyviä ratkaisukeinoja.
- Pohditaan myös kenelle aikuiselle tilanteesta voisi kertoa.
Väittämärinki
- Ryhmä seisoo ringissä siten, että kaikki näkevät toisensa.
- Ohjaaja lukee väittämiä (esim. "Jalkapallo on paras harrastus", "Tykkään lukea Harry Pottereita") ja jos oppilas on samaa mieltä, hän astuu askeleen eteenpäin.
- Harjoitus puretaan keskustelemalla siitä, onko vaikea ilmaista mielipidettään isossa ryhmässä ja miten ryhmäpaine voi vaikuttaa. Rohkea pitää päänsä myös ryhmässä.
Ominaisuuksien vaihtokauppa
- Tarvitset: Tulosteesta leikatut ominaisuuskortit.
- https://mieli.fi/sites/default/files/materials_files/vahvuuskortit_24kpl.pdf (ominaisuuskortit)
- Jokaiselle oppilaalle jaetaan viisi ominaisuuskorttia. Oppilaat vaihtavat kortteja keskenään, kunnes vaihtokauppojen jälkeen jokaisella on kolme korttia, joita pitää itselleen parhaiten sopivina.
- Kaupankäynnissä perustellaan miksi joku kortti halutaan vaihtaa. Ohjaaja pitää huolen, että vaihtoja tapahtuu. Lopuksi jokainen esittelee omat korttinsa ja sen mikä niistä sopii hänelle parhaiten.
- Kortit esitellään ja lopuksi voidaan pohtia, miten ominaisuuksien keksiminen hyödyttää itseä. Esimerkkinä työnhaku ja muista oppiminen.
- Ohjeistus 5 min. Ryhmäosuus 15min. Vastausten purku 15 min.
Omakuva ja ominaisuuteni
- Jokainen oppilas piirtää oman kuvansa ja kirjoittaa kuvan taakse asioita, joissa on hyvä tai positiivisia ominaisuuksia itsestään.
- Voidaan toteuttaa myös niin, että jokainen käy kirjoittamassa kaverin kuvaan kaverista hyviä ominaisuuksia tai asioita, joissa kaveri on hyvä.
- Purku!
Nimikierros + Missä olet hyvä?
- Nimen lisäksi jokainen osallistuja kertoo yhden asian itsestään, jossa on hyvä.
- Hyvä tutustumisleikki.
Puuharjoitus

- Piirrä valkoiselle paperille maa. Piirrä maasta nousemaan puun runko. Piirrä puuhun lehvästö. Piirrä taivaalle pilviä ja aurinko.
- Kirjoita maahan asioita, jotka
ovat sinulle tärkeimpiä. - Puunrunkoon kirjoita asioita,
joissa sinä olet hyvä. - Puun lehtiin kirjoita sinulle
tärkeiden ihmisten nimiä. - Pois lipuviin pilviin kirjoita asioita,
joita haluat elämääsi vähemmän. - Aurinkoon kirjoita HYVÄ MINÄ!
- Väritä kuva haluamallasi tavalla.
Unelmakartta (päihdekasvatuksessa)
- Kollaasi unelmista esim. 10 vuoden päästä.
- "Millaista elämää haluaisit elää 10 vuoden päästä?"
- Joko piirtäen tai käyttäen materiaaleja: lehtiä, kyniä, papereita, tarroja, liimaa, teippiä.
- Taululle lista yhteisistä unelmista.
- Keskustelu siitä, miten oppilaat ajattelevat liiallisen päihteidenkäytön vaikuttavan unelmiin > pyyhitään taulu puhtaaksi.
- Voidaan toteuttaa myös etänä.
Tulevaisuuden minä:
- Jokainen oppilas täyttää hetken valmista pohjaa.
https://mieli.fi/sites/default/files/inline/Hankkeet/LAPSETJANUORET/tulevaisuuden_mina.pdf
Puretaan harjoitus niin, että jokainen saa sanoa yhden asian, jonka ohjaaja kokoaa yhteiseen näkymään.
Keskustellaan mitä liiallinen päihteidenkäyttö vaikuttaisi asioihin > pyyhitään näyttö puhtaaksi.
Voidaan toteuttaa myös etänä.
Toteemieläimet
Hyvinvoinnin muistilista
Pohdi seuraavia kysymyksiä ja kirjaa tai piirrä itsellesi muistiin 2-3 vastausta jokaiseen kysymykseen.
- Mistä saan iloa, mikä on minusta hauskaa?
- Mitä uutta ja jännittävää haluaisin kokeilla?
- Miten rentoudun?
- Miten saan uusia kavereita?
- Miten pääsen eroon ahdistavista tai masentavista ajatuksista?
- Harjoitus puretaan käymällä kierros, jossa jokainen saa sanoa yhden vastauksistaan. Keskustellaan siitä mitkä asiat tuottavat meille hyvää mieltä. Omasta mielen hyvinvoinnista on tärkeää pitää huolta ja tehdä niitä asioita joista nauttii. Jos tuntee itsensä surulliseksi jokin asia ahdistaa, siitä on hyvä kertoa jollekin: käydään läpi kenelle asiasta voisi kertoa (vtr. tukiverkostot-harjoitus).
Mikä otus olet?
- Tarvitset: kuvan eläimistä.
- Tutustumistehtävä, jossa itseään kuvataan eläinkuvalla ja perustellaan miksi sen on valinnut.
Puhekapula
- Tarvitset: Esineen ja ryhmän.
- Kierrätetään esinettä, joka on aina puhujalla.
- Auttaa, jos keskustelua ei saada ryhmässä aikaan.
1,2,3
- Tarvitset: Tilaa ja osallistujat pareissa.
- Paritehtävä, jossa pari lausuu numerot vuorotellen laskien. Taputuksia ja tömistelyjä tehdään välissä, mutta ei lausuta ääneen.
- Ensimmäisen kierroksen kulku. Pari 1: "yksi", pari 2: "kaksi", pari 1: "kolme"
- Toisen kierroksen kulku. Pari 1: "taputus", pari 2: "kaksi", pari 1: "kolme"
- Kolmannen kierroksen kulku. Pari 1: "taputus", pari 2: "taputus polviin", pari 1: "kolme"
- Neljännen kierroksen kulku. Pari 1: "taputus", pari 2: "taputus polviin", pari 1: "jalkojen tömistely"
- Eli numeroita korvataan kierros kierrokselta toiminnoilla.
Ihmisbingo

- Tarvitset: Tilaa ja tulostetut paperit.
- Porukalle jaetaan paperilaput, joissa on väittämiä. Lähdetään liikkumaan tilassa ja kysellään toisilta pitävätkö väittämät heidän kohdallaan paikkansa. Ruudukko täytetään etsimällä aina uusi henkilö, johon väittämä sopii. Ensimmäinen rivin saanut huutaa bingon. Kaksi riviä ensimmäisenä saanut saa vielä bingon. Jatketaan, kunnes kaikki ovat saaneet ruudukkonsa täyteen, tai melkein täyteen. Tarjolla voi olla jokin palkinto voittaneelle/voittaneille.
Kehukukka
- Tarvitset: Paperia ja kyniä.
- Paperille piirretään kukka, jossa on kuusi terälehteä.
- Kuhunkin terälehteen kirjoitetaan kehuja itsestään.
- Tarkoituksena on omien vahvuuksien ja taitojen kartuttaminen ja oman minäkuvan parantaminen.
Kenen kanssa?
- Tarvitset: Luokkatila ja tuoleja ympyrässä.
- Esitetään väittämiä ja osallistujat reagoivat niihin.
- Aloita neutraaleilla väittämillä ja vaikeuta niitä loppua kohden, kun kaikilla on rennompi olla.
- Esimerkki 1: "Kenen kanssa pelaisit mieluiten sulkapalloa? Kosketa häntä polvellasi."
- Esimerkki 2: "Kenestä voisi tulla astronautti? Kosketa häntä pikkurillilläsi."
Totta vai tarua
- Tarvitset: 3-4 ryhmää.
- Osallistujat keksivät itsestään kaksi totuutta ja yhden valheen.
- Seuraavaksi he kertovat ne ääneen ja ryhmäläiset saavat sen jälkeen arvata mikä oli valhe.
- Lopuksi voidaan vielä purkaa isommassa porukassa ryhmien keskusteluja ja päätelmiä.
Hämähäkinseitti
- Tarvitset: Tilaa ja suuren lankakerän. Suuri ryhmä n. 10-20 henkilöä.
- Osallistujat menevät rinkiin istumaan.
- Lankakerää lähdetään heittämään toiselta toiselle ja se, kenellä lankakerä on sanoo yhden asian, josta pitää. Muut voivat nostaa käden ylös jos pitävät samasta aisasta. Esimerkiksi juoksemisesta.
- Viimeisen henkilön kohdalla on muodostettu hämähäkinseitti.
- Lankaa voidaan vielä lähteä kerimään takaisin ja samalla sanoa kiva asia langan vastaanottajasta.
Hulavanteen kuljetus
- Tarvitset: Tilaa (ulkona), ryhmän ja hulavanteen (tai kaksi).
- Ryhmä seisoo ringissä käsi kädessä ja hulavanne laitetaan jonkun käteen ringin sisälle.
- Hulavannetta kuljetetaan ringin läpi, auttaen vieruskaveria saamaan vanne seuraavalle menemällä vanteen "läpi".
- Voidaan toteuttaa kisana kahdella vanteella jotka menevät eri suuntiin.
Nimileikit
- Tarvitset: Suuremman ryhmän.
- Esimerkki 1: Omaan nimeen keksitään rimmaava eläin. "Hei, olen Riad rusakko."
- Esimerkki 2: Oman nimen lisäksi sanotaan asia, jota tykkää tehdä. "Hei, olen Riad ja pidän piirtämisestä."
- Esimerkki 3: Oman nimen lisäksi kerrotaan jotain itsestä. "Hei, olen Riad ja minulla on pikkuveli."
- Käydään kaikki läpi ja lopuksi voidaan yrittää muistaa mikä kaikkien nimi oli ja vielä se asia, jonka he mainitsivat.
Pressun kääntö
- Tarvitset: Tilaa ulkona, suuren pressun/pressut ja suurehkon ryhmän.
- Pressu/pressut levitetään maahan ja osallistujat menevät päälle seisomaan.
- Pressua lähdetään kääntämään päällä seisten ympäri. Tällä tavalla saadaan kisa aikaan, jos ryhmä jaetaan kahteen ja he kisaavat kumpi ryhmä saa pressun käännettyä ympäri ensin.
Arvaa esine
- Tarvitset: Esineitä, peittäviä liinoja, silmät peittävän huivin ja pienen ryhmän.
- Esineitä laitetaan piiloon ja yksi ryhmästä kokeilee niitä silmät sidottuina ja kertoo mitä tuntee ja luulee olevan kyseessä. Muut auttavat arvailemaan.
- Lopuksi katsotaan mitä meni oikein ja kerrotaan vastaukset ryhmälle.
Leijonanluola
- Tarvitset: Ryhmän, esineen/esineitä.
- Anna vapaaehtoisille osallistujille esineet satunnaisesti.
- Anna jokaiselle saman verran mietintäaikaa.
- Osallistujat keksivät esineelle uuden käyttötarkoituksen ja "myyvät" ideansa tuomareille (ohjaajille).
- Voidaan pohtia ryhminä tai yksittäisinä osallistujina.
Lukuarvoitus
- Tarvitset: Valkotaulun ja liidun tai paperin ja kynän.
- Mikä logiikka luvuissa piilee?
8021=3
2222=0
9642=2
8861=5
- Vastaus on ympyröiden määrä luvussa. Ensimmäisessä pulmassa 8 ja 0 sisältävät yhteensä kolme ympyrää, joten vastaus on kolme.
- Ryhmää voi auttaa värjäämällä ympyrät ennen vastauksen paljastamista.
Paperihahmo
- Tarvitset: paperin ja kyniä.
- "Taita paperi kahtia, revi siitä oma kuvasi ja kirjoita siihen kolme asiaa, jotka haluat kertoa itsestäsi muille."
Valmiit hahmot esitellään muille.
Evoluutio
- Tarvitset: Tilaa ja ryhmän.
- Ameeba - Rapu - Pupu - Apina - Ihminen (jokaiselle eläimelle oma käsimerkki/tapa liikkua).
- Kaikki ovat aluksi ameeboja.
- Aletaan liikkua ryhmässä ja saman eläimen kohdalla pelataan kivi-paperi-sakset. Voittaja pääsee evoluutiossa eteenpäin eli kehittyy eri eläimeksi ja jatkaa peliä saman eläimen kanssa. Ihmisen muodon saavuttanut saa lähteä pelistä.

Voimavarojen talo
- Tarvitset: Parit, verkkoyhteyden tai tulostetut kuvat.
- Keskustelumenetelmä
https://mieli.fi/sites/default/files/materials_files/voimavarojen_talo.pdf
Hyvä koulukaveri
- Tarvitset: Ryhmän, paperia ja kyniä.
- Mieti itseksesi millainen on hyvä koulukaveri, millaisia omainaisuuksia hänellä on ja mitä hän tekee ehkäistäkseen kiusaamista.
- Piirrä kuva mietinnän pohjalta.
- Jaa kuva muiden kanssa.
Sisäistä supersankarin voimat
- Tarvitset: Pienet ryhmät.
- Mietitään ensin oma supersankarivoima.
- Mietitään muille ryhmän jäsenille supervoimat.
- Kerrotaan omat supervoimat ja mitä mietti muiden supervoimiksi.
Supervoimat käyttöön
- Tarvitset: Paperia ja kynän.
- Kirjoita itsestäsi vähintään 20 asiaa, jotka osaat ja joissa olet hyvä.
- Vältä kriittisyyttä, mieti mihin kaikkeen pystyt.
Voimat voivat olla pieniä tai suuria tekoja, taitoja, osaamista, vahvuuksia, luonteenpiirteitä yms.
Hengitysharjoitukset
- Harjoitus 1: Hengitä 7 sekuntia sisään ja 11 sekuntia ulos rauhalliseen tahtiin. Voit ottaa myös kädet mukaan.
- Harjoitus 2: Kuvittele itsesi ilmapalloksi. Täytä ilmapallo (itsesi) kiukulla hengittämällä sisään. Tyhjennä sen jälkeen ilmapallo puhaltamalla kiukku ulos.
Jämäkkyysharjoitus (Turvataidoilla turvaa -koulutuksesta)
- Tarvitset: Parit ja tuoleja pareille.
- Toinen parista istuu tuolilla, toinen seisoo hänen edessään.
- Toinen parista yrittää saada istuvan paikan puhumalla, fyysistä kontaktia ei saa käyttää. Istuvan on tarkoitus pysyä jämäkkänä ja puolustaa omaa paikkaansa.
- Esimerkki dialogi: "Mene pois, haluan tämän paikan!" - "En, tämä on minun paikkani!"
- Tämän jälkeen vaihdetaan vuoroa.
- Lajunen, Kaija & Andell, Minna & Ylenius-Lehtonen, Mirja 2019. Tunne- ja turvataitoja lapsille. Tunne- ja turvataitokasvatuksen oppimateriaali. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Linkki lähdeteokseen: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/126027/Tunne-%20ja%20turvataitoja%20lapsille_WEB.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Rikkinäinen puhelin
- Tarvitset: Rymän ja tilaa.
- Osallistujat menevät rinkiin tai jonoon.
- Toisesta päästä laitetaan tarina tai lause menemään ja seuraava kuiskaa sen eteenpäin.
- Viimeinen lausuu tarinan ääneen. Se on todennäköisesti muuttunut matkalla paljonkin.
Olipa kerran
- Tarvitset: Ryhmän ja osallistujia.
- Aloitetaan tarina yhdellä sanalla tai lausahduksella "Olipa kerran..."
- Kaikki osallistujat jatkavat yhdellä sanalla tarinaa.
- Tarinan voi päättää haluamassaan kohdassa.
En osta mitään uutta
- Osallistujat istuvat ringissä tai luokkahuoneessa omilla tuoleilla
- Ohjaaja alkaa kiertämään luokkaa jokaisen kohdalla ja sanoo: "En osta mitään uutta. Mitä ostan?"
- Jokainen osallistuja vastaa, mitä he ajattelevat, että ohjaaja haluaa ostaa.
- Jos ohjaaja haluaa ostaa sen esineen tai asian, sanoo hän myöntävästi. Jos ei halua ostaa, hän sanoo kieltävästi.
- Lopussa puretaan harjoitus ja ohjaaja kysyy, onko kukaan ymmärtänyt jujun. Ohjaaja ei osta mitään uutta eli ei osta mitään asiaa tai esinettä, jossa ei ole u-kirjainta. Ohjaaja voi ostaa tuolin mutta ei osta koiraa.
Serene (Mieli.fi)
Serenen materiaaleja ilmaiseksi: https://www.mielenterveysseurat.fi/turku/materiaalit/serenen-materiaalit/
Harjoituspankit
- https://asko.leppilampi.com/tutustumisharjoituksia/
- https://www.kylatoiminta.fi/uploads/images/tiedostot/Nimet%C3%B6n%20liite%2000057.pdf
- https://www.mahis.info/wp-content/uploads/2018/03/HARJOITUSPANKKI.pdf
- https://www.coronaria.fi/lempipaikkani/harjoitteet-nuorille-ja-aikuisille/
