Perhetalo Heideken ja Brinkkalan talo
Kävimme tutustumassa Perhetalo Heidekeniin ja Mannerheimin lastensuojeluliiton Varsinais-Suomen piirin toimintaan. Iltapäivällä tutustuimme Turun kaupungin vapaa-aika toimialan viestintään ja markkinointiin Brinkkalan talossa.
Perhetalo Heideken ja MLL:n Varsinais-Suomen piiri
Esittelijä: Tina Hilck
- Perustettu 1950, 2020 juhlitaan paitsi MLL100, myös piirin 70 vuotista taivalta
- Toimintaa tukee mm. sosiaali- ja terveysministeriö Veikkauksen tuotoilla sekä kunnat ja yritykset
- Piiri tuottaa palveluita lapsiperheille, kunnille ja ammattilaisille, vaikuttaa lapsia ja perheitä koskevaan päätöksentekoon, tukee paikallisyhdistysten toimintaa, toimii yhteistyössä muiden piirien ja keskusliiton kanssa sekä tarjoaa mahdollisuuksia tehdä vapaaehtoistyötä lasten, nuorten ja perheiden hyväksi.
Viestintä on olennainen osa yhdistysten ja järjestöjen työtä. Se on yksinkertaisimmillaan ja vaikeimmillaan kommunikointia.
Soppaa ja sympatiaa -hanke
- Vuosille 2017-2020
- 6 päiväkodissa hoitopäivän jälkeen tarjolla tukea ja helpotusta arkeen, sekä vertaistukea
- Ilmainen lounas tarjolla ja yhdessäoloa päiväkotilasten perheille
- Omia tapahtumia ja retkiä, myös mukana tapahtumissa
Otetaan Koppi -hanke #OK
- Hankeidea lähti tarpeesta, kun Turun Seudun Mamien FB -sivustolle kaivattiin ammattilaisten tukea. Lisäksi haluttiin kouluttaa kokemusvertaisia MLL:n Varsinais-Suomen piirille.
- Hanke auttaa ja tukee vanhemmuutta varsinaissuomalaisissa lapsiperheissä, avunpyyntöön vastataan 24h kuluessa
- STEA:n rahoittama MLL:n Varsinais-Suomen piirin hanke, käynnissä ainakin 2021 loppuun
MLL perustettu 1920
- Perustajat: Sophie Mannerheim, Erik Mandelin, Arvo Ylppö ja Carl Gustav Emil Mannerheim
- MLL:n suojelijoina toimii Tasavallan presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio
MLL:n arvot
- Lapsen ja lapsuuden arvostus
- Yhteisvastuu
- Inhimillisyys
- Yhdenvertaisuus
Mitä MLL tekee?
- Avoin kansalaisjärjestö, joka edistää lasten, nuorten ja lapsiperheiden hyvinvointia
- Varhainen tuki
- Ajan tarpeet huomioiden
MLL:n periaatteet
- Ilo
- Avoimuus
- Kumppanuus
- Osallisuus
- Arjen arvostus
Hankeviestintä
- Hyvä hankeviestintä on jatkuvaa, yleistajuista ja monikanavaista
- Hyvä hankesuunnitelma varmistaa, että viestintä otetaan osaksi hankkeen kulkua. Viestintäsuunnitelma voi hankkeissa olla vain kevyt dokumentti, jolla eritellään se, mitä hankkeesta halutaan kertoa, mitä sillä halutaan saavuttaa, missä viestitään, millä aikataululla, vastuuhenkilöt, kustannukset sekä kenelle viestitään.
- Hyvin suunniteltu, toimiva viestintä auttaa saavuttamaan hankkeen tavoitteet, luomaan verkostoja sekä saamaan lisää toimijoita hanketoimintaan
Brinkkalan talo
Esittelijä: Kirsi Storckovius, markkinointipäällikkö
Vapaa-aikatoimialan markkinointi- ja viestintäsuunnitelma 2020
- Vapaa-aikatoimialan johtaja on Minna Sartes
- Toimialoja Turun kaupungilla on viisi: liikunta-, nuoriso-, kirjasto- ja museopalvelut, sekä filharmoninen orkesteri
- Toiminnan tarkoitus on saada aktiivisuus kaupunkilaisten elämäntavaksi
- Aktiivisuuteen kannustavat mm: Kulttuurikortti, Kimmokeranneke (äitiysavustuksen tai muun avustuksen saajille) ja senioriranneke
- Aktiivisuuteen kannustavat monet palvelut, kuten pääkirjasto, Vaski, nuorten ohjaus- ja pajatoiminnat, nuorisotilat, bänditoiminta, museot, julkinen taide ja konsertit
Hyvän elämän Turku -visio
Nuorisopalvelut
15 alueellista nuorisotilaa, skeittihalli Cube, Auran Panimo/Turku Rock Academy, Nuorten taide- ja toimintatalo Vimma, Seikkailupuisto, Turku Game Academy, Nuorisoleirialueet (Sauvo, Rymättylä, Taivassalo ja Inari). Laajat pop up -toiminnot. Etsivä nuorisotyö Komppi, Nuorten Turku, matalan kynnyksen pajatoiminta Fendarissa ja Starttipajalla.
Palveluiden asiakasmäärä vuosittain yli 780 000.
Vuoden 2020 viestinnän kärkiä
- Aunelan monitoimitilan toiminnan käynnistyminen
- E-sports toiminnan levittäminen
- Nuorten kesätyöt (haastattelupohja, sekä alaikäisten kesätyötapahtuma)
- Alueellisen nuorisotyön näkyvyyden nostaminen
- Kulttuurisessa nuorisotyössä aloittaa toiminnan kehittämiseen tähtäävä asiakasraati
- Nuoret ja nuorisojärjestöt mukaan toiminnan kehittämisen tulevaisuustyöskentelyyn
- Digitaalisten toimintatapojen käyttöönotto nuorisotyössä -pilotti
- Nuorelta nuorelle -viestinnän lisääminen
Mitä jäi mieleen?
- Turun kaupungin markkinoinnin ja viestinnän suunnittelun strategiat ja toteuttaminen käytännössä
- Pohja vapaa-ajan toiminnoista ja uusi näkemys ulkopaikkakunnalta muuttaneelle
- Paljon yhteisöpedagogille mahdollisia toimipaikkoja
- Uudet suunnitteilla olevat asiat, kuten sähköinen kirjastoauto ja nuorilta nuorille toteutettavat nettinuorisopalvelut
Markkinoinnin ja viestinnän tavotteita
Kaupungin viestinnän ja markkinoinnin tavoitteiden mukaisesti:
- Kertoo kaupungin palveluista, päätöksistä, ja tavoitteista
- Tukee johdon ja koko työyhteisön viestintää
- Innostaa ihmisiä osallistumaan
- Rakentaa Turku-brändiä
Toimialan viestintää ja markkinointia toteutetaan osana kaupungin kokonaisviestintää siten, että toimenpiteet tukevat sekä koko kaupungin, toimialan ja palvelualueiden tavoitteita.
- Verkkoviestintää ja sosiaalisen median käyttöä lisätään
- Yhteiskunnallisen (sosiaalisen) markkinoinnin osaamista vahvistetaan
- Viestinnän tulee kohdata olemassa olevat käyttäjäryhmät ja madaltaa kynnystä uusille ja passiivisille asiakas- ja käyttäjäryhmille
- Käytetään #turkutekeehyvää-tunnusta (ruotsiksi #åbogörgott), tarvittaessa #turkutekeeuutta
- Viestinnässä hyödynnetään asiakaslähtöisesti mm. toimi- ja palvelualueiden yhteisiä materiaaleja ja toimitilojen mainospintoja