TUTORTOIMINTA
Toimin
Humanistisen ammattikorkeakoulun Turun kampuksen tutorina ajalla 4.11.2019-4.2.2021.
Tavallisen tutoroinnin lisäksi toimin tutorvastaavana. En ajatellut hakevani
tutoriksi ennen opintojen alkua. Kuitenkin opintojen alussa kipinä syntyi, kun
huomasin, miten meitä edeltävät tutorit toimivat ja miten hauskaa heidän
toimintansa oli. Tutorointi myös edesauttaisi yhteisöpedagogin opintoja.
Tutorien työtehtävät olivat hyvin laajat ja ne koostuivat monesta eri asiasta.
Tärkeimpinä tehtävinä olivat uusien opiskelijoiden ryhmäyttäminen ja oman
kampuksen yleisen ilmapiirin parantaminen erilaisilla toiminnoilla. Tutorvuoden
aikana pääsin suunnittelemaan ja toteuttamaan kokouksia, pitämään erilaisia
tapahtumia, osallistumaan koulutuksiin, pitämään haalarimerkki-iltoja,
markkinoimaan sekä tapahtumissa että eri oppilaitoksissa, vetämään livestreamiä,
osallistumaan Humakon aktiivipäivään, pitämään monta Zoom-iltaa opiskelijoille,
laatimaan materiaaleja opiskelijoille, osallistumaan messuihin, pitämään
uusille opiskelijoille tutustumisiltoja ja olemalla heidän kanssaan kampuksella
alkuviikkona, toteuttamaan Amazing race -kisaa, päivittämään sosiaalista
mediaa, pitämään etähaalarikastajaisia, laatimaan puolivuotisraportteja,
pitämään tutorhaastatteluja ja jakamaan haalareita ykkösille. Tutorvuoteen on
sisältynyt paljon erilaisia tehtäviä laidasta laitaan!
Olen
oppinut tutoroinnin aikana ymmärtämään yhdistyksen talouden hallintaa ja
suunnittelua. Osaan myös toimia vastuullisesti osana yhdistyksen hallintoa. Olen
myös saanut paljon kokemusta toiminnan pyörittämisestä sekä hallinnollisista
tehtävistä. Kokoustekniikka
ja -käytännöt ovat tulleet hyvin tutuiksi tutoroinnin aikana. Olen vastaavana
laatinut esityslistan jokaiseen kokoukseen ja päättänyt ajankohdan sekä myös
lähettänyt kutsut muille tutoreille. Olen
myös oppinut toimimaan vastuullisesti ja tavoitteellisesti ryhmässä, sillä olen
osa tutorporukkaa ja jokaisella on vastuu toimia yhteisten tavoitteiden eteen.
Ketään ei jätetä yksin ja aina saa pyytää apua. Olen myös oppinut organisoimaan
omaa toimintaa, sillä olen aina suunnitellut tarkasti, mitä aion tehdä jokaisen
tutortehtävän aikana. Osaan myös viestiä omasta toiminnastani muille. Olen
myös oppinut toimimaan muiden ryhmän jäsenten johtajana. Tutorvastaavana olin
vastuussa meidän toiminnastamme ja tehtävänäni oli pitää huolta, että tehtävät
hoituvat hyvin.
Tutorina toimimisessa olen saanut paljon sekä hyviä että huonoja kokemuksia. Ehdottomasti parhaat kokemukset ovat tulleet uusien opiskelijoiden kanssa toimimisessa. Oli hauskaa päästä ryhmäyttämään heitä ja tutustumaan uusiin ihmisiin. Oli mukavaa päästä suunnittelemaan toimintaa heille sekä laatimaan erilaisia materiaaleja, kuten esim. flyeria, jossa oli ohjeita ja vinkkejä opiskeluun, yhteystietoja, tapahtumia ja tutorien tervehdykset. Kaikki uusien opiskelijoiden kanssa oleskelu on tuottanut paljon uusia kokemuksia ohjaukseen liittyen. Huonoin kokemus on ehdottomasti koronan tuoma epävarmuus ja toiminnan pysähtyminen. Korona pysäytti kaiken ja aluksi olimme todella haikeita ja surullisia siitä, että ei voida järjestää mitään normaalisti eikä nähdä opiskelijoita. Onneksi saimme kuitenkin pidettyä edes joitain yhteisiä kokoontumisia Zoomin kautta ja saimme pitää alkusyksystä uusille opiskelijoille pienimuotoisia tapahtumia.
Ohjaustaitoni ovat kehittyneet valtavasti tutoroinnin aikana. Ennen tutorointia ei minulla ollut paljon kokemusta ohjaamisesta eikä vielä opinnoissakaan päästy kunnolla saamaan ohjauskokemuksia. Kun minut valittiin tutoriksi ja päästiin tositoimiin, kehittyivät ohjaamistaitoni hyvin paljon. Tutoreiden kokouksissa pääsin vastaavana ohjaamaan kokousta ja keskustelua sekä toimimaan fasilitaattorina. Fasilitoinnissa fasilitoija auttaa ihmisiä tekemään jonkin asian itse. Esim. kerroin kokouksessa jostakin asiasta, joka pitää hoitaa ja delegoin tehtävän jollekin tutorille. Autoin häntä pääsemään alkuun tehtävässään ja olin tukena muutenkin koko tehtävänä teon aikana. Tein itse myös paljon tehtäviä, mutta oli mukava myös toimia ohjaajan ja fasilitaattorin roolissa. Kaikissa tapahtumissa ja hengailuilloissa toimin ohjaajana varsinkin uusille opiskelijoille ja näin sain valtavasti uutta hyvää ja tärkeää kokemusta. En kuitenkaan koskaan kokenut, että olisin ylempänä kuin muut tutorit tai opiskelijat. Olin samalla tavalla opiskelija, joka vaan sattui olemaan tutor ja tutorvastaava. Pääsin myös kasvattamaan tietämystä erilaisista ohjaustavoista tutoroinnin aikana.
Olen
myös oppinut olemaan entistä enemmän avoimempi ja oppinut tuottamaan sekä
tekstiä että puhetta paremmin. Tutoroinnin aikana on joutunut nopeastikin
kirjoittamaan jotain uutta tai kertomaan jostain asiasta. Esim.
Studia-messuilla vastasin kysymyksiin, joihin en ollut etukäteen
valmistautunut. Siinä tilanteessa piti miettiä nopeasti mitä vastaa ja piti
turvautua välillä myös flyeriin, jota jaettiin halukkaille. Kokemus oli
kuitenkin loistava ja huomasin, että osaan kertoa vaikka kuinka paljon
Humakista ja opinnoistani, jo opintojen alkuvaiheessa. Tutoroinnin aikana nämä taidot
ovat vain parantuneet ja tietämykseni on laajentunut. Nämä asiat liittyvät
esiintymistaitoihin, jotka ovat kehittyneet minulla paljon. Tutorvastaavana
pääsin myös haastattelemaan yhdessä tutorlehtorin kanssa uusia opiskelijoita,
jotka hakivat tutoriksi. Tämä oli erittäin mielenkiintoinen ja hyvä kokemus,
sillä en ollut koskaan aikaisemmin toiminut haastattelijana. Sain paljon uusia
taitoja ja tulevaisuudessa pystyn toimia haastattelijana tarvittaessa. Oli myös
mukavaa, että haastattelin tutorlehtorin kanssa enkä yksin, jolloin sain
häneltä apua ja tukea eikä jännittänyt niin paljon. Haastattelut sujuivat hyvin
ja osasin kysyä kysymykset tarpeeksi selkeästi.